Tomasz Żymła

Tomasz Żymła

Tomasz Żymła – klarnecista (specjalność klarnet basowy), związany z Akademią Muzyczną w Katowicach. Jest studentem studiów doktoranckich oraz prowadzi zajęcia gry na klarnecie, kameralistyki, studiów orkiestrowych i wykonawstwa muzyki współczesnej. Pedagog na kursach interpretacji na instrumentach dętych w Jastrzębiu Zdroju oraz Dusznikach Zdroju.
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie klarnetu A.Adamskiego (dyplom mgr z wyróżnieniem) oraz Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie klarnetu basowego Erika van Deurena (dyplom Master of Music). Zdobywca nagród na konkursach: I miejsce na IV Nederlands Klarinet Concours w Zwolle (Holandia), III miejsce (I i II nie przyznano) na XIII Concorso Internationale per Clarinetto „Città di Carlino” (Włochy), I nagroda oraz nagroda specjalna podczas IV Zachodniopomorskiego Festiwalu Klarnetowego w Szczecinie. Jako laureat konkursu American Protégé wystąpił podczas Winners Recital w nowojorskiej Carnegie Hall.
Tomasz Żymła współpracował bądź współpracuje z następującymi orkiestrami: Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Asko/Schönberg Ensemble, Brussels Philharmonic, Residentie Orkest, Nederlands Symfonieorkest, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Filharmonia Gorzowska, Zespół Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu.
W 2010 roku wystąpił jako solista z György Ligeti Academy wykonując Koncert na klarnet basowy i orkiestrę wArd R.Nachsona w Muziekgebouw w Amsterdamie. Podczas sezonu artystycznego 2012/2013 odbył roczny staż na stanowisku klarnecisty basowego w haskiej filharmonii Residentie Orkest, natomiast w 2016  roku został zaproszony na okres próbny na stanowisku solo klarnecisty basowego w Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. W roku 2014 wziął udział w produkcji Dutch National Opera „Kopernikus” Claude’a Vivier’a. W 2015 roku wykonał Echange I.Xenakisa na klarnet basowy  i zespół instrumentów z udziałem Orkiestry Muzyki Nowej a w 2016 dokonał polskiego prawykonania There J.Amadora na klarnet basowy solo podczas Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.