Kręte ścieżki – franczyza z zagranicy cz.2

Kręte ścieżki – franczyza z zagranicy cz.2

– Kontrole firmy stwierdziły, że niektórzy partnerzy prowadzili działania mogące narazić sieć Rema 1000 na utratę wiarygodności jako firmy oferującej profesjonalną obsługę i towar najwyższej jakości – głosił oficjalny komunikat Remy 1000.

Poczciwi Norwegowie nie przewidzieli, że niektórzy partnerzy mogą tak po prostu wyprzedać większość pierwszej partii zatowarowania, przejeść zyski, a później z pretensjami wrócić do operatora – bo przecież franczyza miała być sprawdzonym pomysłem na biznes. .. Centrala Remy poszła po rozum do głowy i zrezygnowała z udzielania licencji. Próbowała jeszcze rozwijać się w oparciu o własne sklepy, ale ostatecznie sprzedała polski oddział amerykańskiemu inwestorowi.

Kanapki i domino

Niezbyt udanie zakończył się też debiut Burger Kinga. Do 1994 roku w Polsce sieć miała w Polsce już osiem lokali, ale operator, firma International Fast Food Corporation, pokłóciła się z amerykańską centralą. Proces zakończył się ugodą, ale mimo kolejnych otwarć Burger King nie wytrzymał konkurencji ze strony McDonalds i w 2002 zszedł z polskiej sceny gastronomicznej.

Powrócił pięć lat później, znajdując wskrzesiciela w postaci spółki AmRest, wyłącznego franczyzobiorcy m.in. takich marek, jak Pizza Hut czy KFC w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak na razie powrót ten wydaje się udany – AmRest otworzył już 27 restauracji w Polsce i deklaruje uruchomienie kolejnych lokalizacji w dużych aglomeracjach. O klęsce sprzed dekady mówić nie chce i trudno się dziwić, w końcu za tamto fiasko odpowiada zupełnie inna firma. Operator milczy również pytany o to, czy przeanalizował ową porażkę i czy wie, jak tym razem do niej nie dopuścić. L Cóż, skoro już weszło się drugie raz do tej samej rzeki, to może i lepiej nie wywoływać wilka z lasu?

Życie po życiu na polskim rynku przeżywa również Dominos Pizza. Poprzednio swoich sil sieć próbowała u nas w latach 90. Jej rozwojem kierowała wówczas spółka Pizza King Polska, przejęta później przez International Fast Food – firmę, która doprowadziła do klęski Burger Kinga.

Szykując się do odwrotu, polski oddział IFF wraz z Burger Kingiem przekazał AmRestowi również lokale Dominos Pizza, ale ten w ich miejsce ulokował KFC, a z rozwijania Dominos zrezygnował. Marka powróciła w 2011 roku, a jej operatorem została spółka DP Polska. Jest masterfranczyzobiorcą, co oznacza, że w imieniu właściciela brandu ma prawo pozyskiwać biorców

licencji w Polsce, a także otwierać własne lokale. W ubiegłym roku uruchomiła ich 12, a do końca 2012 roku chce otworzyć 15 kolejnych. Stawia na rozwój w oparciu o sprawdzone dane rynkowe.

– Zanim rozpoczęliśmy działalność w Polsce przeprowadziliśmy intensywne badania marketingowe, aby poznać preferencje i gusta klientów – mówi Maciej Jania, dyrektor zarządzający Dominos Pizza.

SPIS TREŚCI

http://www.mitomani.pl/krete-sciezki-franczyza-z-zagranicy-cz-1/

http://www.mitomani.pl/krete-sciezki-franczyza-z-zagranicy-cz-2/

http://www.mitomani.pl/krete-sciezki-franczyza-z-zagranicy-cz-3/

http://www.mitomani.pl/krete-sciezki-franczyza-z-zagranicy-cz-4/

http://www.mitomani.pl/krete-sciezki-franczyza-z-zagranicy-cz-5/

http://www.mitomani.pl/krete-sciezki-franczyza-z-zagranicy-cz-6/

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments